Hogy lehet láthatóvá tenni az értékeket a cégértékben is?

Minden cégtulajdonost, – akinek a fejében megfordult már az exit gondolat -, foglalkoztat a kérdés: vajon hogy tudom bemutatni a cégem reális értékét, a cégemben rejlő valós potenciált?

Különböző cégértékelési módszertanok léteznek, a legtöbb a beszámoló, főkönyv, cash-flow alapján dolgozik. Ha ezek alapján számoljuk a cégértéket, akkor szinte minden esetben alulértékeltnek tűnik a cég a jelenlegi tulajdonos fejében. Mindig akad olyan érték a cégben (például a tulajdonos által a cégbe fektett tudás), ami a tulajdonosnak érték, de a számokban nem tükröződik vissza, vagy az esetleges vevő, befektető nem tekint rá értékként, vagy nem abban a nagyságrendben, stb.

Ezen a ponton jogosan merül fel a kérdés: hogy tudom láthatóvá, számokban kifejezhető cégértékké tenni azt, ami szerintem a cégnek az igazi értéke, amit más számára is különleges lehet?

Ebben a bejegyzésben bemutatunk három olyan területet, illetve módszert, amivel láthatóvá tudjuk tenni ezeket az értékeket. Három területet írok, bár valójában ez ugyanannak a fogalomnak a különböző megközelítéséről lesz szó. De mielőtt ebbe belevágunk, nézzük meg mitől lesz egy cégnek értéke? Ha van egy olyan know-how, amivel elő tud állítani egy versenyképes terméket, vagy kínálni tud egy versenyképes szolgáltatást, és ebből megfelelő számú ügyfelkörre, ez által pedig bevételre tesz szert egy olyan profitszint felett, ahol ezt megéri hosszú távon folytatni. Röviden és tömören erről kellene szólnia egy üzleti vállalkozásnak. 

Ebből a bevétel, a költségek, a profitszint mind visszaköszönnek a beszámolóból. De mégis, mi az akkor, ami kimarad? A hogyan mindenképpen, vagyis hogy miként tudjuk elérni ezeket a számokat, és ez mennyire fenntartható a későbbiekben, esetleg egy új tulajdonosnak.

Ez, nevezetesen a know-how, jelenleg nagyon kevés kkv méretű cégnél számszerűsíthető egyértelműen.

  1. Természetesen lehetnek szoftverek, termelőgépek egy cégben, de ezek is ritkán szerepelnek valós piaci értéken a könyvekben. Sajnos kevés cég fordít arra figyelmet, hogy szellemi termékként is felvegye a könyveibe a know-howját, legyen az egy találmány, szabadalom vagy és ipari minta, gyártási eljárás, üzleti modell, védjegy, márkanév, stb. Ezek egy kkv esetében általában kimerülnek abban, hogy a tulajdonos fejében ott a tudás, vagy régóta így gyártjuk, A vagy B tudja, hogy miért így csináljuk?

Pedig világosan dokumentált, adott esetben jogilag levédett tudásunk jóval nagyobb értéket jelenthet, mint amit a számok mutatnak az elmúlt évek beszámolói alapján. Egy befektető vagy új tulajdonos számára az egy kockázatot jelent, hogy a cég tudása, a know-how csak szájhagyomány útján elérhető.

  1. Ugyanez igaz bármilyen folyamatra (akár gyártási, akár értékesítési folyamat), amiben a cég értéke rejlik. Éppen ezért fontos, hogy megfelelően dokumentáltak legyenek a folyamataink, jó minőségű szabályzatok, munkaköri leírások álljanak rendelkezésre. Ezek elsőre adminisztrációs tehernek tűnnek – főleg a napi üzletmenet mellett, – de annak, aki éppen szeretné bevásárolni magát a cégbe ezek mind olyan biztonsági pontok, amelyek könnyebben beárazhatók, és alátámaszthatják a jövőbeni cégértéket.
  1. Ezt az átláthatóságot, és a vállalkozás folytatásának elvét segítik elő a megfelelő informatikai rendszerek is. A jól megtervezett folyamatokhoz igazított informatikai rendszerek, a megfelelően digitalizált folyamatok egy új tulajdonos szemében csökkentik a kitettséget a munkavállalókkal, illetve azok távozásával szemben, és növelik az átláthatóságot. Ezen kívül amennyiben a kulcsszoftverek esetén a saját fejlesztés irányába mozdulunk el, akkor
  • a know-how egészen biztosan házon belül marad,
  • csökken a kitettségünk egy általános szoftver szállítóval szemben,
  • és szemben egy bérelt szoftverrel, aminek „csak” a költsége látszik a könyvekben, a saját szoftver értéke eszközként is kimutatható (akár valós piaci értékre korrigálva).

Bár rövidtávon

  1. a know-how megfelelő jogi levédése, ledokumentálása,
  2. a folyamatok leírása
  3. és digitalizálása

felesleges adminisztrációnak tűnik a napi működés mellett, valójában egy külső szemlélő, befektető szemében minden ilyen tettünkkel a cég értékét növeljük, erősítjük.  Tudjuk, hogy a mindennapi operatív feladatok mellett ez nem könnyű, éppen ezért tapasztalatunk szerint elengedhetetlen egy külső szakértő partner, aki ebben utat mutat.

Sileo szakmai blog

Ismerje meg szakértőink gondolatait, tippjeit és tanácsait az cégvezetés, üzletfejlesztés, utódlás, és marketing témakörökben.