Az innováció a túlélés záloga

A világban korábban soha nem látott mértékű technológiai, társadalmi és környezeti változások tapasztalhatók. A múlt kiszámíthatósága elmúlt. A cégeknek, – legyen akár mikro családi vállalkozások, vagy több ezer embert foglalkoztató multinacionális nagyvállalatok – ebben a dinamikusan változó környezetben kell helytállniuk, versenyezniük.

A közelmúltban az innováció divatos szóvá vált, szinte mindenre utal, ami az ügyfelek értékteremtésével kapcsolatos valami újat vagy mást nyújtva. Az innovációt a következők szerint definiálhatjuk: az a képesség, hogy a szokásos módon jelentős mértékben felülmúlja az új értéket, új eredményeket, új paradigmákat és átalakításokat. Az innováció egyre fontosabb hozzájárulás a szervezet sikeréhez, fokozva alkalmazkodóképességét a változó világban. Az újszerű és innovatív ötletek jobb munkamódszereket, valamint új megoldásokat eredményeznek a bevételek és a fenntarthatóság javítása érdekében. De vajon egy kis cégnél, ahol a fennmaradásért folytatott küzdelem így is napi 12-14 órát visz el, mennyire foglalkoznak az innovációval? Mennyi erőforrás (idő, pénz, infrastruktúra, stb.) biztosítható a komoly innovációs tevékenység megvalósításához? A cégek jelentős részénél (főleg a mikro és kis cégeknél) sajnos tudjuk a választ. De ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a hosszú távon sikeres cégek komoly innovációs menedzsment rendszert vezettek, vezetnek be és tartanak fent.

De mi is az az innováció?

Ahhoz, hogy jobban megértsük, mi is az innováció, és elmagyarázzuk, miért van szükség külön eszközkészletre, folyamatokra, gondolkodásmódra és vezetésre, kiindulópont az, hogy megértsük, miben különbözik a hagyományos üzletfejlesztéstől. Nézzük meg!

Az üzletfejlesztés az, amikor egy vállalat vagy személy kiigazítja a jelenlegi tevékenységét, például:

  • Amikor egy papíralapú vállalkozás elindítja a feladatok digitalizálását,
  • Egy szervezet megpróbálja fejleszteni a működési hatékonyságot,
  • Egy termék márkanévvel, illetve
  • Meglévő termék vagy szolgáltatás új piacon vagy új célcsoport számára kerül piacra.

Az üzletfejlesztés gyakran vonzó, mert a megtérülés általában gyors, a kockázat viszonylag alacsony, és a befektetés megtérülése (ROI) könnyedén kiszámítható.

Az innováció viszont az, amikor egy vállalat vagy személy felkészül és pozícionálja magát a jövőre, például a következők kidolgozásával, bevezetésével:

  • Új ajánlatok
  • Új üzleti modellek
  • Új értékláncok
  • Új kompetenciák
  • Új szervezeti struktúrák elfogadása

Az “új” szó viseli ebben a mondatban a legtöbb súlyt. Az innováció az üzleti fejlesztéstől eltérő képességeket igényel, és a jelenlegi helyzethez képest jelentős változáshoz vezet.

Az innováció mint folyamat: az innováció olyan döntéshozatali folyamat, amely egy probléma és egy olyan megoldás azonosításához vezet, amely egy olyan fontos és küszöbön álló szükségletet vagy vágyat kezel, amelyről az ügyfelek tudják, hogy van, vagy amire a megoldás felajánlása után hozzájutnak.

Az innováció mint eredmény: az ügyfelek és az üzleti partnerek sürgető problémáira, új megoldások bevezetésére irányuló folyamat eredménye, amely jelentős elmozdulást okoz az ügyfél költsége és haszna, valamint a szolgáltató vagyonteremtése közötti viszonyban, ugyanakkor nem okoz elfogadhatatlan externáliákat (pl. nagyon magas járulékos költségeket). Az innováció eleve nehéz, mert kiszámíthatatlan és kétértelmű. Nem tudjuk megjósolni az eredményt, a kockázat viszonylag magas, a ROI-t bonyolult kiszámítani, és a megvalósításához szükséges változás folyamata általában kulturális ellenállásba ütközik – legalábbis eleinte.

De akkor miért éri meg?

Az innovációba való befektetésnek alapvetően három elsődleges oka van, viszonylagos fontossági sorrendben:

  • Túlélés
  • A piaci pozíció fenntartása
  • Növekedés és az ipar vezető szerepe

Az első és a második ok egyértelmű. Egyetlen vállalat sem akar feledésbe merülni, mint pl. a Kodak, és nem akarja megtapasztalni a General Electric vagy a Nokia hanyatlását. Különösen akkor nem, ha annyi mindent lehet nyerni, ha csúcsinnovátorokká válunk.

Egy a Strategy& által végzett kutatás azt mutatja, hogy a legfőbb újítóvá válással a vállalatok akár ~ 300% -kal is felülmúlhatják társaikat. És hogy ez a különbség recesszióban akár 1300% is lehet. A BCG hasonló mintákat talált.

És a hogyan? – Innovációs menedzsment rendszer

Az innovációmenedzsment rendszer a folyamatok, tevékenységek és erőforrások kezelésének megközelítése az innovációk hatékonyabb és eredményesebb fejlesztése érdekében.

Az Innovációs menedzsment rendszer létrehozásához, megvalósításához, fenntartásához és folyamatos fejlesztéséhez bármilyen szervezetben az ISO 56002 szabvány nyújt útmutatást. Az innovációs menedzsment rendszer a következő piaci szereplőknek érdemes alkalmazni:

  • Azok a szervezetek, amelyek tartós sikert keresnek azáltal, hogy fejlesztik az innovációs tevékenységek irányítási képességét a kívánt eredmények elérése érdekében.
  • Felhasználók, ügyfelek és más érdekelt felek, akik bizalmat keresnek egy szervezet innovációs képességeiben.
  • Szervezetek és érdekelt felek, akik az innovációmenedzsment rendszer közös megértése révén javítani kívánják a kommunikációt.
  • Az innováció-menedzsment és az innováció-menedzsment rendszerek képzésével, értékelésével vagy tanácsadásával foglalkozó szolgáltatók.
  • Azok a döntéshozók, akik az innovációs képességek és a szervezetek versenyképességének, valamint a társadalom fejlődésének nagyobb hatékonyságára törekszenek.

Az innováció-menedzsment rendszer rendszermegközelítést kínál az innováció integrálásához a szervezetek minden rétegébe, hogy megragadja és lehetőséget teremtsen új megoldások, rendszerek, termékek és szolgáltatások kifejlesztésére. Az ISO 56002 segíthet az innováció kultúrájának beágyazásában egy szervezetben, és végső soron javíthatja a vállalat együttműködését, kommunikációját és teljesítményét az innováció minden vonatkozásában.

Az innovációmenedzsment az innovációs folyamatok kezelésére irányuló intézkedéseket írja le. Az innováció és a tevékenységek irányításának számos előnye van, pl. a szervezetek gyorsabban tudnak reagálni a lehetőségekre, reagálni a kihívásokra és kezelni a kapcsolódó kockázatokat. Nagyobb valószínűséggel építenek nagy teljesítményű innovációs folyamatokat is.

Nincs más hátra, mint előre….

…gondolhatnánk elsőre, de azért a cégtulajdonosok/cégvezetők részéről komoly hozzáállásbéli változásra van szükség, amikor innovációra adják a fejüket, cégüket. A magyar kkv cégeinek első számú vezetői legtöbbször kitűnő szakemberek, elsősorban a saját „szakmájukban” hiszen erre építették fel a saját vállalkozásukat (többségében a 90-es években). A cégükben viszont HR vezetőkké, marketingessé, sales vezetővé, pénzügyi és kontrolling vezetővé, stb. váltak, így erőforrásiak nagy részét a cég vezetése, a napi teendők menedzselése viszi el. Sokan pont ebbe fásulnak bele, hiszen a legtöbb területen nem mozognak komfortosan, nem értenek hozzá, nem szeretik csinálni, a cég pedig évek óta vegetál, nem tud továbblépni egy szinten túl. Pedig a cég hosszú távú sikeressége még mindig az alapítók, cégtulajdonosok kezében van/lenne. És a legtöbben legszívesebben vissza is térnének a kályhához, kimennének újra terepre, lemennének a műhelyre, stb. de elsősorban a saját (eredeti) szakmájukban tevékenykednének. Tegyük hozzá a cég érdeke is pontosan ez lenne, hiszen pont biztosíthatná azt az innovációt, ami túlmutatna az üzletfejlesztésen, és biztosíthatná a hosszú távú cégérték növekedést. Azt pedig biztosan tudjuk, hogy aki 15-20 éve egy adott szakmában dolgozik, annak olyan tudás és ötletek vannak a birtokában (a fejében!), amiket ha lenne ideje leírni, átadni másoknak, szabadalomba önteni, akkor megtöbbszörözhetné a cégének az értékét, illetve a cége túlélési esélyeit.

Mi akkor a teendő?

Első körben mindenképpen a vállalkozás automatizálása, a támogató, háttér folyamatok kiszervezése, és a nélkülözhetetlen feladatok delegálása a tulajdonos-ügyvezetőről. Ebben is segít s Sileo Holding!

Szerző: Ősz András a Sileo Holding társalapítója, folyamat-és innováció menedzsment szakértője

Sileo szakmai blog

Ismerje meg szakértőink gondolatait, tippjeit és tanácsait az cégvezetés, üzletfejlesztés, utódlás, és marketing témakörökben.