célcsoport elemzés

Bővítse lehetőségeit akár költségek nélkül!

Amikor egy vállalkozás elindul rendszerint nem tudatosan választja ki, hogy kinek, kiknek kínálja termékeit illetve szolgáltatásait. Az esetek többségében hamarabb van meg a termék vagy szolgáltatás ötlete, mint hogy pontosan meghatároznánk, hogy ki is legyen az a bizonyos Célcsoport. 

Ha már működik a vállalkozás és vannak ismereteink arról, hogy kik a vevőink, vásárlónik, rendszerint kifizetődő, hogy ha ismét átgondoljuk nem tudnánk-e bővíteni a csoportot. Ennek sokszor az az előnye is megvan, hogy ugyanazzal vagy relatíve kis költségnövekedéssel tudunk egy nagyobb merítést elérni és így több érdeklődőből több vevővel számolhatunk.

Ha úgy érezzük, hogy lehet a piacban további lehetőség, akkor az alábbi forrásokat érdemes felhasználni a tervezéshez

  • Publikusan elérhető statisztikai adatok
    Meglepő, hogy mennyi direkt vagy indirekt adatra bukkanhatunk, ha célzottan keresünk az interneten. A kiinduláshoz ajánlott források a szakmai kamarák és a Központi Statisztikai Hivatal publikációi. Ez utóbbi esetében rendszeres évenkénti adatokra illetve bizonyos témakörökben időszakos publikációkra is támaszkodhatunk. Ha jól fogalmazzuk meg a kérdést, akkor egy kereséssel megtudhatjuk az országos illetve korcsoportonkénti és regionális adatokat is.
    Csak egy pár példa a 2019-es összefoglaló KSH kiadvány adataiból:
    – 65 ezer pár kötött házasságot Magyarországon, ennél több frigyet legutóbb 1990-ben anyakönyveztek
    – az év végén mintegy 6600 elektromos autót tartottak nyilván
  • Versenytársak tevékenysége
    A konkurencia elemzés mindig kifizetődő. Az hasonló ajánlatokkal dolgozó vállalkozások hasonló kihívásokkal küzdenek. Az erre adott válaszok – legyenek azok a termékválaszték vagy a kommunikáció – mindig érdekes információkat hordoznak. Elképzelhető, hogy mi is tudnánk bővíteni aktivitásainkat hasonló irányokba
  • Az internetes keresések elemzése
    A vásárlók, ügyfelek ma már jellemzően az internet segítségével tájékozódnak. Inspirációként első lépésként nézzük meg, hogy milyen eredményt ad a Google Trends szolgálatása, amely segít abban, hogy egy adott keresőszóra milyen mennyiségű keresést indítanak a felhasználók egy adott időperiódus alatt. Sőt egy külön felületen az is látszódik, hogy milyen kapcsolódó keresőszavakat használnak illetve regionálisan hogyan oszlanak meg a keresések. A felület itt érhető el:
    https://trends.google.com/trends/?geo=HU

  • Saját internetes analitikák
    Ha rendelkezünk online megjelenéssel, akkor mindenképpen érdemes rendszeresen elemezni, hogy kik és milyen forrásokból találnak ránk. Az ingyenes Google Analytics megfelelő mennyiségű és mélységű információt ad az induláshoz. Még azt is megtaláljuk, hogy milyen korcsoportból és milyen földrajzi területről érkeznek a látogatónik és mely tartalmakat kik olvasnak
  • Tudatos tartalommarketing
    A tartalom készítés minden szempontból kifizetődő. A tartalomra érkező érdeklődőket nem kell fizetett szolgáltatásokkal az oldalunkra terelni, így pénzt spórolhatunk.
    Ugyanakkor a fenti célnak megfelelően célzott tartalmakat is készíthetünk, hogy azok látogatottsága alapján következtethessünk arra, hogy milyen irányokba érdemes bővíteni a szolgáltatásaink.

Tanulság: Érdemes időről-időre felülvizsgálni a működésünk. Elképzelhető, hogy érdemes megbízni egy szakértői csapatot azzal, hogy a fenti és egyéb eszközök segítségével javasoljanak olyan területeket, ahol az érdeklődés nagy és azt nagyobb költségnövekedés nélkül, a jelenlegi erőforrásokkal ki tudnánk szolgálni.

Sileo szakmai blog

Ismerje meg szakértőink gondolatait, tippjeit és tanácsait az cégvezetés, üzletfejlesztés, utódlás, és marketing témakörökben.